DRINKAR PÅ 200m HÖJD & STORMTROOPERS I SINGAPORE

Efter några lugnande dagar i Bali var det dags att börja Asienäventyret på riktigt och till Singapore anlände vi. Vårt hostell låg i Chinatown som var rätt hektiskt och fullt med stånd där det såldes allt från torkade fåglar till billig kosmetik. Vårt rum var antagligen det minsta vi fått hittills med två våningssängar och en luftkonditionering som inte gjorde någon nytta alls. På gatorna utanför sökte vi länge efter någonting att stilla hungern med och det blev helt vanliga vårrullar slutligen, efter dagens flyg och en sömnlös natt var ingendera riktigt färdig på att testa alltför spännande rätter. Gott var det ändå. Vi vandrade sedan in i ett varuhus som var det mest kaotiska jag sett med bottenvåningen full av råvaror, kött och fisk i stora högar, medan de övriga våningarna var packade med krimskrams och billiga kläder. Vi hittade dock ett annat varuhus lite utanför det kinesiska distriktet som hade en helt vanlig matavdelning med proviant som såg tillräckligt bekant ut så att man vågade köpa det med sig. Vid det här laget var jag färdig för dagen och stupade i sängs medan Erika for och plockade upp vår nästa resekompanjon, Christian Hoven. Han hade med sig finskt godis som uppskattades stort och till på köpet fick vi ett nytt rum med fungerande luftkonditionering, det kändes mycket bättre efter det.

Första natten gick inte helt som på Strömsö och morgonen därpå förstod jag att jag hade matförgiftning. Medan de andra for på frukost kämpade jag med att andas och hållas så stilla som möjligt. När klockan slog eftermiddag lyckades jag ändå stå upprätt och vi drog ut på sightseeing. Singapore är en fantastiskt cool stad men ärligt talat hade jag största delen av dagen en inre strid om jag skulle fortsätta eller vända om tillbaka. Nåväl, vidare gick vi mot hamnområdet där det berömda vattensprutande sjölejonet Merlion finns och  vidare mot Marina Bay Sands.

IMG_0148_editedIMG_0153_edited

IMG_0158_editedIMG_0156_edited

IMG_0162_editedIMG_0165_editedIMG_0167_edited

IMG_0169_editedIMG_0173_edited

IMG_0174_editedIMG_0176_edited

IMG_0179_editedIMG_0182_edited

En bit vidare fann vi Gardens by the Bay som är en stor, lummig futuristisk park. Samtidigt som vi befann oss där höll en Star Wars-festival hus som Hoven uppskattade stort medan jag fick vila en stund i skuggan. Singapore har en jämntjock temperatur på ca 28 grader året runt och en väldigt hög luftfuktighet och det tog ett tag igen före man vande sig vid att svettas konstant så fort man rörde på sig. Med Stormtroopers som vandrade förbi kollade vi in futuristisk konst och på ett akvarium som hade enorma fiskar i. Som tur finns det lite bilder från dagen som kan berätta mera vad vi såg än vad jag själv kommer ihåg.

IMG_0187_editedIMG_0188_edited

IMG_0190_editedIMG_0194_edited

IMG_0201_editedIMG_0198_edited

Marina Bay Sands Hotel är världskänt tack vare sin absurda takterass format som en båt på tornen som skall likna tre kortlekar. Vi bestämde att utsikten kunde vi inte missa och väl uppe var det nog värt den rätt dyra inträdesavgiften. Avgiften täckte dock till en stor del av en drink var och vid det laget började livet le igen med en betydligt svalare bris och Singapore som sträckte sig under oss. Skål på det!

IMG_0207_editedIMG_0210_editedIMG_0212_edited

Utsikten på ca 200 meter var nog helt otrolig  och det enda som fattades var ett dopp i poolen men den upplevelsen får vänta tills vi inte reser på en backpackerbudget och kan övernatta i hotellet. Vem vet, kanske någon dag.

IMG_0218_editedIMG_0221_editedIMG_0223_editedIMG_0226_editedIMG_0234_edited

IMG_0240_editedIMG_0237_edited

IMG_0245_editedIMG_0250_edited

Därefter var det dags att fara med metron norrut där pappas kollega väntade oss. Jag hade träffat trevliga Birgitte några gånger tidigare och när hon hörde att vi var i Singapore bjöd hon oss alla över på middag. Huset hon och hennes man David bodde i var minst sagt imponerande i ett väldigt flådigt bostadsområde. På deras gård fanns en swimmingpool och på terassen blev vi bjudna på aperitifer medan vi berättade om vår resa hittills för paret och deras indiska kollega som alla var otroligt snälla mot oss och väldigt underhållande. Middagen bjöds på deras favoritrestaurang The Halia vid The Botanic Gardens. Maten var verkligen god och alla hade en ytterst fin kväll och jag kommer i synnerhet komma bra ihåg alla Davids skämt och skratt. Än en gång blev vi bortskämda av enorm gästvänlighet långt bort från hemma.

Nästa dag blev tillvaron sämre igen med Erika som hade hög feber och båda tjejerna mådde allmänt kasst. Vi flyttade hostell och sov bort dagen. På kvällen drog vi oss till hamnen där det lovades ljusshow men det blev inte mycket mera än lite blinkande lampor. Vackert är området på kvällen ändå och det blev en riktigt passlig kvällstur.

IMG_0251_editedIMG_0262_edited

Singaporedagarna blev ju kanske inte helt som tänkt men som tur fick vi uppleva staden ännu lite till före vi åkte hem. Och alla dagar är verkligen inte en dans på rosor på resande fot men tiden förgyller minnena och dåliga dagar gör kontrasten till de fantastiska så mycket bättre. Vietnam står på tur till näst!